Zwanger worden

zwanger worden novemberwolfJouw algemene gezondheid en levensstijl zijn van groot belang voor de gezondheid van je baby. Daarom is het aan te raden om je zwangerschap bewust te plannen en je daarop voor te bereiden. De meeste vrouwen beseffen pas 2 maanden in de zwangerschap, dat ze zwanger zijn en de eerste 12 weken van de zwangerschap zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van je baby.

Er is een aantal zaken die je kunt ondernemen voor je zwanger word, om zowel jou en jouw baby een gezonde en veilige zwangerschap te geven. Bij twijfels of vragen, bespreek het altijd met je arts of verloskundige.

Zwanger worden – lange termijn voorbereiding

Er zijn zaken waarover je moet nadenken en misschien moet je wat stappen ondernemen, ruim voor je zwanger wordt (nog voor je met anticonceptie stopt):

  1. Je gewicht – Wat is je BMI? Je BMI zou tussen 18 en 25 moeten liggen. Een hogere BMI (overgewicht) geeft een verhoogd risico voor hoge bloeddruk, zwangerschapsdiabetes en keizersneede. Een te lage BMI (ondergewicht) maakt je minder vruchtbaar, vergroot de kans op vroeggeboorte en lager geboortegewicht van je baby. Valt je BMI buiten 18 en 25? Misschien is het goed om wat aan te komen of af te vallen? Er zijn heel veel diëten die je kan volgen om je BMI op peil te krijgen. Gebruik je gezonde verstand bij een dieet kiezen en volgen. Raadpleeg een specialist als het nodig is.
  2. Eetgewoontes – Eet je gezond en gevarieerd? Je voeding is van groot belang om zwanger te worden. Gebruik je vitaminen of dieet supplementen? Raadpleeg je arts. Meestal is het beter om daarmee te stoppen.
  3. Stop met roken en vermijd passief roken. Hier zijn hulpmiddelen verkrijgbaar om te stoppen.
  4. Stop met drugs.
  5. Sport je regelmatig? Zwanger zijn en bevallen is hard werken. Je moet fit zijn.
  6. Röntgenstraling is schadelijk voor je baby. Moet je wat röntgenonderzoeken ondergaan? Zorg dat ze achter de rug zijn nog voor je met anticonceptie stopt.
  7. Gebruik je medicijnen? Bespreek het met je arts.
  8. Vaccinaties – Heb je vaccinaties nodig tegen bof, mazelen of rodehond? Dit is de tijd om dit te regelen.
  9. Bloedonderzoek – Wat is je ijzer- en cholesterolgehalte? Een tekort aan ijzer kan tot vermoeidheid leiden. Ben je HIV-positief? Overleg hier over met je arts.
  10. Bloedgroep en resusfactor – verschillende resusfactoren tussen de moeder en de vader van een baby kunnen vérgaande consequenties hebben voor jullie baby. Resusfactor-bloedonderzoek is een standaard bloedonderzoek dat je tijdens je zwangerschap zal krijgen. Mocht de resusfactor van je baby anders zijn dan die van jou, dan krijg je een prik om de aanmaak van antistoffen tegen te houden.
  11. Gezond gebit – Laat je gebit goed controleren. Dit is nog de tijd dat je tandarts röntgenfoto’s kan maken. Gebitsproblemen kunnen tot een lagere geboortegewicht leiden.

zwanger worden sabianmaggy

Zwanger worden – korte termijn voorbereiding

Er is ook aantal zaken waarmee je pas kan beginnen als je beslist dat je vanaf nu zwanger wil worden (met je anticonceptie stopt):

  1. Drink geen alcohol – Alcohol is schadelijk voor je baby en vermindert vruchtbaarheid jouw en je partner.
  2. Foliumzuur slikken – minstens een maand voor de zwangerschap en ga daarmee door tot week 12. Foliumzuur helpt aangeboren hersenafwijkingen, een open ruggetje en een miskraam te voorkomen. Start met foliumzuur slikken op het moment dat je met anticonceptie stopt.
  3. Hou je menstruatiecyclus goed in de gaten. Noteer altijd minimaal de eerste dag van je menstruatie. Later wordt deze gebruikt om de uitgerekende datum te bepalen.
  4. Medische voorgeschiedenis van jou en jouw partner – vraag aan je ouders (of andere familieleden) en ouders (of andere familieleden) van je partner naar de medische voorgeschiedenis. Zijn er aangeboren ziektes? Genetische problemen? Gevallen van suikerziekte, hartafwijkingen, open ruggetje gevallen?
  5. Vermijd infecties – Was je handen regelmatig. Heb je een kat? Laat iemand anders de kattenbak schoonmaken of gebruik handschoenen. Hou je van tuinieren? Gebruik handschoenen en was je handen goed. Was groenten en fruit grondig.
  6. Contact met chemische stoffen – Probeer contact met chemische stoffen te vermijden
  7. Stress – op je werk en thuis. Probeer stress zo veel mogelijk te vermijden. Stress vermindert vruchtbaarheid.

Andere zaken om over na te denken

zwanger worden bradleypjohnsonBij voorbereiding op de zwangerschap spelen niet alleen gezondheidsfactoren maar ook alledaagse zaken een rol. Probeer, dus nog voor je zwanger wordt of zo gauw je weet dat je zwanger bent, goed na te denken over het volgende:

  1. Woonsituatie – Is er genoeg ruimte voor een baby in onze huidige woning? Moeten wij verhuizen? Moeten wij renoveren voor de baby geboren is?
  2. Relatiesituatie – Is onze relatie sterk genoeg om deze verantwoordelijkheid op ons te nemen? Wat verwachten wij van elkaar m.b.t. kinderzorg? Wil ik een alleenstaande moeder zijn?
  3. Financiële situatie – Kunnen wij het financieel aan? Wat gebeurt er straks met ons financiën als een van ons of wij allebei minder gaan werken?
  4. Werksituatie – Wil ik blijven werken of wil ik stoppen met werken? Wil ik ander werk gaan doen?

Handige links

Foto credit: bradleypjohnson, sabianmaggy en novemberwolf via Flickr.